·
·

Formel E

’Formel E är mer än bara en racingserie – det är en kamp för framtiden. Våra racing bilar – alla drivna av el – banar väg för morgondagens personbilar, med serien som en konkurrenskraftig plattform för att testa och utveckla det senaste inom elteknik.’ Så skriver man på FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) på den […]

Share

'Formel E är mer än bara en racingserie – det är en kamp för framtiden. Våra racing bilar - alla drivna av el - banar väg för morgondagens personbilar, med serien som en konkurrenskraftig plattform för att testa och utveckla det senaste inom elteknik.' Så skriver man på FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) på den officiella hemsidan för Formel E.

Serien skapades 2011 i Paris av FIA-presidenten Jean Todt och den spanske affärsmannen Alejandro Agag. Det första mästerskapsloppet hölls i Peking 2014. Sedan 2020 har FIA serien världsmästerskapsstatus.

Förslaget om ett stadsbaserat, ensitsigt elbilsmästerskap i motorsport kom till genom att man satsade på elektrifieringen av bilindustrin, minskade koldioxidutsläpp och introducerade hybrid- och elsystem. Formel E är ett FIA-världsmästerskap. Det gör den till den första ensitsiga racingserien utanför Formel 1 som har fått status som världsmästerskap. Formel E har rankats som bäst av mer än 300 sportorganisationer globalt i 2022 års Global Sustainability Benchmark in Sports (GSBS) årsrapport.

Formel E är bara ett drygt decennium gammalt, så tävlingen håller fortfarande på att hitta sin form och lyckas ännu inte riktigt med att få lika många fans som traditionell Formel 1. Ändå har Formel E blivit större och mer välkänt varje år, och det kommer den utan tvekan att fortsätta med.

Formel E

Lagen och förarna

2022-2023 år Formel E lag är: ABT Cupra, Avalanche Andretti, DS Penske, Envision Racing, Jaguar TCS Racing, Mahindra Racing, Maserati MSG Racing, Neom McLaren, Nio 333 Racing, Nissan och TAG Heuer Porsche.

I dagsläget ligger Avalanche Andretti som 1:a följt av TAG Heuer Porsche och Neom McLaren.

Bland förarna är i dagsläget Pascal Wehrlein (TAG Heuer Porsche) 1:a, följd av Jake Dennis (Avalanche Andretti) och Sebastien Buemi (Envision Racing).

Racedagar

En tävlingsdag börjar med två träningspass på morgonen: ett inledande 45-minuterspass följt av ett ytterligare 30-minuterspass. Under dessa pass är förarna fria att använda den fulla uteffekten (för närvarande 250 kW (335 hk).

Kvalpasset äger rum senare under dagen och tar cirka en timme. Varje grupp får ett 10-minuterspass för att sätta ett snabbaste varv på 220 kW, varav de fyra bästa i varje grupp går vidare till "duellerna", där förarna möter varandra head-to-head på 250 kW under en kvartsfinal, semifinal och final.

De första fyra säsongerna hade depåstopp för att byta bil halvvägs eftersom batterierna saknade kapacitet för att hålla hela loppet. Under andra generationen av bilar är loppet satt till 45 minuter plus ett varv. Introduktionen av Gen2-bilen innebar att depåstopp inte längre behövs, eftersom batteriet räcker hela loppet. Eftersom allvädersdäcken är designade för att hålla ett helt lopp, behövs depåstopp för närvarande bara för att byta ett punkterat däck eller för att utföra reparationer på bilen. I race-läge är den maximala effekten för närvarande begränsad till 200 kW (268 hk).

2023 års tävlingar

Under 2023 genomför man 16st race i 11 länder. Städerna där man tävlar är Mexico City, Diriyah, Hyderabad, Kapstaden, Sao Paolo, Berlin, Monaco, Jakarta, Portland, Rom och London.

Formel E. Pressbild FIA

Formel E, intressanta fakta

Formel E-bilarna väger betydligt mindre än den genomsnittliga Formel 1-bilen. Detta beror på att huvuddelen av bilarnas chassi är gjorda av aluminium, kolfiber och Kevlar. Dock utvecklar teamen själva allt från elmotorn, växellådan och kylsystemet. De låter tävlingsingenjörerna släppa lös sin kreativitet och skicklighet för att hjälpa till att pusha sina lag till toppen av ligan.

Alla Formel E-förare tävlar i vad som i princip är en lika dan bil. Från batteripaket och däck till själva chassit får alla team samma basfordon. Detta leder till täta lopp på banan. Faktum är att racingen är tajtare och man har mer konkurrens om ytan på banan än i Formel 1.

Dagens bilar är inte lika snabba som första generationens bilar. Det stämmer, nyare betyder inte alltid snabbare. De första säsongerna drevs bilarna av ett 32 kWh-batteri med maxeffekten på runt 300 kWh, eller lika med 354 hk. I den andra generationen av Formel E-bilar blev batteripaketen större, men toppfarten fick en törn. Men mängden teknikuppgraderingar är verkligen anmärkningsvärda. Dessutom, med den tredje generationens bilar som börjar 2022, kommer bilarna att bli snabbare igen.

Bilar i Formel E är också utrustade med Fan Boost-systemet. Kanske är det enda systemet i världen där fansen själva spelar en aktiv roll i loppen och även deras resultat. Inför loppet röstar fansen fram de fem populäraste förarna på banan, som sedan blir berättigade till fanboosten. De fem förarna kan sedan aktivera sina fem sekunders Fan Boost under den senare halvan av loppet. Det ger ökad hastighet och kraft, vilket lätt kan påverka resultatet på banan.

Till den nya, tredje generationens bilar kommer Williams Advanced Engineering att bli den exklusiva batterileverantören för alla bilar i Formel E. Detta efter att McLaren beslutat att avsluta sitt kontrakt till för att istället gå in i Formel E som ett team framöver. Batteriladdning på väg laddar bilar på under trettio sekunder.

Formel E.
Pressbild: Envision Virgin Racing

Taggar:

formel e

fia

racing

elbil

elbilsracing

formel1

Share