Cape Argus cykeltävling
Söndagen den 12 mars går världens största tidtagna cykeltävling, Cape Argus, av stapeln i Kapstaden, Sydafrika för 45:e gången. Runt 35000 cyklister kommer från hela världen för att delta i detta lopp med en sträcka på drygt 10 mil. Loppet startar i centrala Kapstaden, täcker större delen av Kaphalvön med mållinjen i Green Point Stadium, […]
Söndagen den 12 mars går världens största tidtagna cykeltävling, Cape Argus, av stapeln i Kapstaden, Sydafrika för 45:e gången. Runt 35000 cyklister kommer från hela världen för att delta i detta lopp med en sträcka på drygt 10 mil. Loppet startar i centrala Kapstaden, täcker större delen av Kaphalvön med mållinjen i Green Point Stadium, strax utanför stadens centrum. Det är en fantastisk åktur, särskilt tack vare de spektakulära vyerna.
Cape Argus cykeltävling: historia
Cape Argus cykeltävling började ursprungligen 1977 som en protest för att kampanja för cykelvägar i och runt Kapstaden. Med utgångspunkt från detta föddes idén att hålla en långdistanslopp, som kallades Peninsula Marathon.
Big Ride-In, som hölls i regi av den nygrundade Western Province Pedal Power Association blev en stor framgång och lockade hundratals cyklister, inklusive borgmästaren i Kapstaden. Numera heter organisationen Pedal Power Association.
Rutt
De senaste åren har loppet vanligtvis följt en naturskön cirkulär rutt från Kapstaden nerför Kaphalvön och tillbaka. Loppet startar vid Grand Parade i Kapstaden. Den följer sedan en kort del av N2 som heter Nelson Mandela Boulevard. Sedan M3 till Muizenberg och sedan Main Road längs False Bay-kusten till Simon's Town och Smitswinkel Bay. Rutten korsar sedan halvön i västlig riktning, förbi ingången till Godahoppsudden-delen av Table Mountain National Park (inom vilken Cape Point ligger). Den leder sedan norrut längs Atlantkusten genom Scarborough, Kommetjie, Noordhoek, Chapmans Peak, Hout Bay. Sedan över Suikerbossie-kullen till Camps Bay och slutar bredvid Cape Town Stadium i Green Point.
Det finns cirka 16 förfriskningsstationer och 6 medicinplatser längs rutten. Ett team på minst 2500 volontärer från en mängd olika organisationer ser till att all verksamhet löper smidigt och effektivt under dagen. Massor av med underhållning väntar cyklisterna, deras familjer och vänner på Greenpoint Stadium där loppet också har sitt mål.
Eftersom detta är ett ideellt evenemang går alla intäkter till två välgörenhetsorganisationer. Pedal Power Association, den andra välgörenhetsorganisationen, Rotaryklubben i Claremont, investerar sin andel i en mängd olika insamlingsprojekt.
Roliga fakta
Rekordtider hålls av
Män: 02:27:29 av Robbie Hunter (2008)
Kvinnor: 02:44:04 av Renee Scott (1991).
Den snabbaste tiden som någonsin registrerats (och högsta genomsnittshastigheten någonsin) sattes på 105 km-banan 1993 av Wimpie van der Merwe med 02:16:40, i snitt 46,1 km/h.
2002 på grund av värme: loppet avslutades 14:45 vid Ou Kaapse Weg när temperaturen nådde 42 °C.
1990 blev hjälmar obligatoriskt.
Den äldsta cyklisten att klara loppet inom de maximalt tillåtna sju timmarna är Japie Malan. Han var 92 år gammal vid den tiden under 2012 års cykeltur – på tandem på tiden 05:49:00. Han är också den äldsta mannen som har åkt Argus för första gången, vilket han gjorde 2004 när han var 84 år gammal.
Den äldsta kvinnan att fullfölja loppet är Mary Warner (80 år gammal vid tillfället) under 2006 års tour, på tiden 06:43:38.
Den yngsta personen som någonsin deltagit i turnén var fyra år gamla Bradley Pickering Dunn. Han åkte cykelturen på baksidan av sin fars tandem 1988.
Om du körde rutten i en bil med genomsnittliga trafikförhållanden skulle vara svårt att ta sig runt på under 2 timmar och 45 minuter. Så de ledande cyklisterna är nog lite snabbare än en bil skulle vara.
2017 ställdes Cape Town Cycle Tour in på tävlingsdagen på grund av extremt väder. Vindhastigheter över 100 km/h plus bränder på en del av sträckan fick arrangörerna att ställa in efter att den första omgången av cyklister hade startat loppet. Hotet om möjliga protestaktioner längs en del av rutten ökade också säkerhetsproblemen.